رفع مشکل کولر بسترن B50 (آسا) در تابستان

بسترن یا Besturn مدل B50F که برخی آن را بسترون می نامند و نام تولیدی آن در ایران آسا توسط گروه بهمن است، در بین ماشین های چینی، محبوبیت نسبی دارد. موتور پرقدرت و گیربکس با کیفیت این خودرو از مزیت های آن در بازار محسوب می شود. اما این ماشین یک نقطه ضعف دارد که داد مشتریان را در تابستان در میاورد و آن مشکل خنک کردن کولر آن در تابستان است.

مشکل کولر آسا b50 f بسترن

تشریح مشکل کولر بسترن B50 در تابستان

در گرمای تابستان، حتی وقتی دور کولر را دستی تا آخر زیاد می کنید و دمای سیستم کنترل تهویه مطبوع آسا را روی حداقل می گذارید، مخصوصا وقتی در ترافیک باشید، شما را کلافه می کند و فکر می کندی چرا این ماشین هفتاد و چند میلیونی از یک کولر مناسب بی بهره است. پیش نمایندگی ها هم که می روید یا می گویند شیشه ماشینت را دودی کن یا با یک لبخند ملیح می گویند که بله! این نقطه ضعف B50 است [تازه اگر این مشکل را انکار نکنند]. حالا مسئله اصلی ازکجاست؟

مشکل اصلی در منطق سیستم تهویه بسترن B50 است. درواقع سیستم تهویه این ماشین اتوماتیک نیست و چه در تابستان و چه در زمستان، بخاری و کولر آن همزمان با هم کار می کنند. خوبی کولر آن است که در زمستان می توانید با دکمه AC آن را خاموش کنید ولی در مورد بخاری اینگونه نیست.

خب پس حالا باید کاری کنیم که بخاری در تابستان شما را گرم نکند. توضیح اینکه بخاری B50 مانند بسیاری از ماشین های دیگر، از طریق گردش مایع خنک کننده موتور در یک رادیاتور کوچک در کابین شما را گرم می کند. این رادیاتور در سیکل مسیر اصلی سیستم خنک کننده خودرو است و نمی توان آن را بست.

راه حل اول: تغییر سیکل بخاری در تابستان

خب برای این کار کافیه از ۲ تا مغزی برنجی و چهار تا بست استفاده کنید. اول شلنگ های مایع خنک کننده ورودی و خروجی به بخاری را برش دهید و شلنگ ها را با مغذی ها طوری به هم متصل کنید که مایع خنک کننده سیکل خودش را در موتور طی کند و بخاری هم یک سیکل بسته داشته باشد. توجه داشته باشید که ممکن است این کار خودروی شما را از شرایط گارانتی خارج کند. پس باید تا پایان مدت گارانتی، در تابستان با گرما دست و پنجه نرم کنید. عیب دیگر این روش این است که برای زمستان، باید سیکل را به مسیر قبلش برگردانید تا بخاری کار کند. پس هر ۶ ماه یکبار کاپوت را بالا بزنید.

راه حل دوم: استفاده از شیر بخاری پیکان

توجه توجه: تا اطلاع ثانوی از این روش استفاده نکنید. به علت گرما، چسب لوله برنجی جدا می شود. احتمالا جوش لوله آلومینیومی رو جایگزین می کنم.

اگر فکر کردید پیکان دیگر رفته، اشتباه می کنید. روح او همیشه کنار ماست. ظاهرا این ماشین تنها ماشینی هست که شیر مکانیکی بخاری داره و یا حداقل راحت توی بازار پیدا می شه. می تونید شیر برقی پیکان رو از پاساژ کاشانی واقع در خیابان ملت تهران (نزدیک میدان امام خمینی) تهیه کنید. با استفاده از این شیر، برای تغییر مسیر جهت آب، باید هر ۶ ماه یکبار فقط با یک پیچ مسیر جریان مایع خنک کننده رو اصلاح کنید.

شیر بخاری پیکان برای مشکل کولر بسترن b50f
استفاده از شیر بخاری پیکان در سیستم تهویه بسترن.

البته اون لوله برنجی و پیچ و مهره ای که می بینید مال خود شیربخاری پیکان نیست. چون این شیر برای پیکان ساخته شده، لازمه یک تغییرش بدید.

قطعات لازم برای اتصال شیر بخاری پیکان به سیستم تهویه بسترن B50F

  1.  خب خود شیر بخاری پیکان. البته یه واشر هم داره که استفاده نمی شه.
  2. یک سرشلنگی گاز برنجی قطر ۲٫۵
  3. یک پیچ سرتخت و ۲ تا مهره و یک واشر
  4. چسب دوقلوی قوی (من از چسب آهن هل استفاده کردم)
  5. چهارتا بست شلنگی ۲٫۵
  6. بست کمربندی پلاستیکی یا یه مفتول برای ثابت نگه داشتن شیر در جای خود

مرحله اول، نصب سرشلنگی

اول از همه، اون سوراخی که سرشلنگی توش قرار می گیره، یه حالت مخروطی داره با زاویه ۶۶ درجه. پس بهتره سر رزوه دار سرشلنگی رو با همین زاویه یا نزدیک بهش مخروط کنید. من این کار رو با دستگاه تراش کردم که دقت بیشتری داره. با سوهان هم می شه که خوب وقت و دقت بیشتری می خواد. وقتی سرشلنگی آماده شد؛ دو تا سطح مخروطی شیر و سر شلنگی رو با سمباده (توی بسته چسب موجوده) صیقلی کنید و با چسب خوب به هم بچسبونید. دقت کنید که چسب یکدست باشه و حباب نداشته باشه که نشتی کنه.

مرحله دوم، نصب پیچ ریگلاژ

حالا نوبت پیچ ریگلاژ هست. پیچ رو باید بالای شیر جایی بچسبونید که با بستن مهره ها، اهرم پایین کشیده بشه و جهت شیر عوض بشه. برای اینکار، کله تخت پیچ و همچنین محل نصبش روی شیر رو کاملا صاف کنید و مثل مرحله قبل، با چسب پیچ رو روی بدنه شیر بچسبونید. بعد از گذاشتن واشر، دوتا مهره رو پشت هم روی پیچ بپیچید. استفاده دوتا مهره پشت هم و چرخوندشون خلاف جهت هم، باعث می شه مهره ها در جای خودشون محکم بشن و با لرزه ماشین جابجا نشن.

مرحله آخر، نصب شیر

توجه: حتما صبر کنید ماشین سرد شود و اگر تازه ماشین روشن بوده نصب نکنید. محل نصب نزدیک خروجی اگزوز است و ممکنه دست شما رو بسوزونه.

شلنگ های محل ورود و خروج آب به بخاری ماشین رو با یه کاتر ببرید و شیر رو وصل کنید. برای اینکه دقیق ورودی و خروجی ها رو ببینید، براتون یه عکس می زارم. با بست های شلنگ، شلنگ ها رو خوب به شیر ببندید. حالا با بست کمربندی یا سیم مفتول، شیر رو ببندید که تکون نخوره و مخصوصا به خروجی اگزوز موتور نچسبه.

 

گذاشتن باسخ